Burgerschap

Voor de leerlingen of studenten van 16 jaar en ouder heeft Stichting Kasumai Dunia een aantal workshops die in het Burgerschap een rijke aanvulling kunnen zijn. De inzet van kunst en cultuur verlaagd de drempel om gelijkwaardig met elkaar in gesprek te gaan.

Hoe vinden zij hun plekje in de samenleving? Wat kunnen zij allemaal doen om hun stem te laten horen? Wat hebben ze daarvoor nodig? Samen gaan we grenzeloos ontdekken.

Alle workshops zijn gericht op rituelen en verhalen van verschillende culturen,  die middels muziek, dans en expressie verteld worden.

Interactief theater ‘Een pad vol dromen’

Moussa Ndiaye, een Senegalese danser, danst mee met Youssou N’dour en speelt in theaterstukken. Hij volgt hiermee het pad naar zijn droom. Wat heeft hij nodig om zijn droom te bereiken? De studenten ontdekken dat ondanks de verschillende rituelen en verhalen de weg naar de droom hetzelfde is. Natuurlijk wordt er ook bij gezongen en gedanst.

Reizende ritmes

Muziek en zang was een van de protestvormen van de slaven. Van kistjes, haringvaten en grondboren werden nieuwe percussie instrumenten gemaakt. De reizende ritmes uit West Afrika werden gespeeld op de plantages en vermengde zich met lokale ritmes. Zo ontstonden er weer nieuwe muzikale stromingen.

De studenten maken kennis met de historie, zien enkele voorbeelden van instrumenten hoe deze van gereedschap ontwikkeld zijn naar huidige percussie instrument.

Capoeira

De slavernij is een donkere bladzijde uit het verleden. Miljoenen Afrikanen zijn in de koloniale tijd naar Brazilië verscheept om daar als slaaf te werken op suikerrietplantages, in de mijnen, in de bouw, in huis of in andere functies. Uit de weerstand tegen uitbuiterij en onderdrukking is capoeira ontstaan.

Capoeira is een Braziliaanse vechtsport. Bij deze workshop gaan de studenten een ‘strijd’ aan met zichzelf en elkaar. De muziekinstrumenten bepalen het ritme van de bewegingen. De toeschouwers klappen en zingen om de energie te verhogen.

Inclusie & Diversiteit

Mensen zijn zich meer gaan verspreiden over de hele wereld. Zo ook in Nederland is een multiculturele samenleving niet meer weg te denken. Woorden als diversiteit en inclusie horen we elke dag. Maar wat betekenen ze nou eigenlijk. Hoe zorgen wij ervoor dat we een inclusieve samenleving bouwen.

Met behulp van percussie gaan de studenten dieper in op dit thema.

Zegevier volwassen worden

Als de jongere in Nederland naar MBO gaat of 18 jaar wordt, dan wordt er verwacht dat hij/zij zelfstandig is en zelf alles kan regelen. Maar hoe gaat dit in andere culturen als je ‘volwassen’ wordt? Wat wordt er van je verwacht en welke rol krijg je binnen de familie?

Door gebruik te maken van culturele vormen als rap, spoken word en percussie gaan we in gesprek met de studenten.